Helping Tibetans & Vipassana(aaaaahhhh!) - Reisverslag uit Dharamsala, India van Anke Donkersgoed - WaarBenJij.nu Helping Tibetans & Vipassana(aaaaahhhh!) - Reisverslag uit Dharamsala, India van Anke Donkersgoed - WaarBenJij.nu

Helping Tibetans & Vipassana(aaaaahhhh!)

Blijf op de hoogte en volg Anke

13 September 2012 | India, Dharamsala

Hee hallo!

Hoe is het in Hollanda? Flinke verkiezingen, zie ik even snel op Nu.nl!

Toeval of niet, ik zit momenteel ook met mijn neus in een politieke kwestie : Ik ben nu al zo’n 5 dagen in Dharamsala, Noord India, de plaats waar de Dalai Lama ‘woont’. Elke dag van 11-13 geef ik English Conversation Class aan Tibetaanse ex-vluchtelingen. Ik was zelf helemaal niet zo goed op de hoogte van de Tibetaans-Chinese situatie, maar ben daar snel achter gekomen hier. Sinds zo’n 60 jaar bezet China het oude Tibet, en tot op de dag van vandaag worden vele Tibetanen onderdrukt en vermoord in China. Sinds de Dalai Lama Tibet is uitgevlucht en hier is neergestreken, zoeken vele vluchtelingen uit Tibet hier een veilig leven. De Tibetaanse mensen zijn ontzettend zachtaardig, vol compassie en humor, zelfs wanneer je met ze praat over hun onderdrukte situatie (wat we veel doen in de les). Echte volgers van de Dalai Lama, zou je kunnen zeggen. Naast de les help ik ‘s avonds in het Hope Tibet Cafe met koken (supertof, ik leer allemaal Tibetaanse gerechten te maken) en mensen bedienen; alle opbrengst gaat naar het onderwijs voor de gevluchte Tibetanen. Super om me zo in te kunnen zetten voor deze mensen, het brengt me ook elke dag in contact met toffe mensen: we hebben interessante gesprekken en veel lol!

Daarnaast doe ik bijna elke dag van 14-16 yoga; best wel pittige yoga moet ik zeggen, van Vijay, een typische oude magere, lenige yogi-man met indringende ogen die van handstand in dubbelgevouwen-achterover-koprol springt zonder de grond te raken… je snapt ‘m wel hahaha. Ongelofelijk wat hij kan. Hij is ook best wel streng, maar ook geestig. Gisteren was op het einde van de les de ‘Happy Baby pose’ (op je rug liggend met je benen in de lucht de onderkant van je voeten vasthouden), en terwijl we met de hele klas in die houding liggen zegt ie ineens streng: “Amsterdam! (zo noemt hij me haha) What do you think you are doing?!” Ik, puffend vanuit de pose terug naar hem: “Eh, Happy Baby pose?!” Hij terug: “What does a Happy Baby do?!” Ik: “Hahaha” Hij: “Good job Amsterdam!” Hahaha geweldig toch! Ik heb hier fijne dagen met fijne mensen!

Maar… vanaf overmorgen is dit allemaal einde verhaal voor mij. Gisterenochtend heb ik namelijk besloten dat het tijd is voor some real serious business..! Ik zat aan m’n kom vers fruit met yoghurt in een ieniemini restaurantje, wat top eten heeft maar ook altijd druk is. Gezien het ruimtegebrek kwam er een (ruig bebaarde) Fransman bij mij aan tafel zitten die me stralend vertelde hoe hij net 1 uur daarvoor uit zijn Vipassana retraite was gekomen! Vipassana is een wereldwijde 2500 jaar oude traditie en methode van meditatie waarin je ‘de dingen observeert zoals ze zijn’. Het is eigenlijk de meest simpele en neutrale vorm van meditatie, het observeren en accepteren alle gedachten en gevoelens die voorbij komen tijdens je meditatie. Langzaam worden je gedachten en gevoelens steeds minder heftig, en kom je in een staat van Nirvana, Geluk Zonder Oorzaak, De Essentie, of hoe je het ook wilt noemen, terecht. Nou goed, Jean-Luc heeft me aan het ontbijt alles verteld over zijn ervaringen. Naar aanleiding van goede verhalen van een paar vriendinnetjes en de huidige experimenteer-drang die ik zelf heb met mijn bestaan, had ik al het plan om hier in India ook een Vipassana te doen…. Maar nu nog niet! Haha, je kan je voorstellen dat het best wel spannend is om hier aan te beginnen! Vipassana betekent 10 dagen volledige stilte, het is zelfs de bedoeling dat je geen oogcontact oid maakt met de mensen om je heen.. je levert al je spullen in, zelfs je sieraden en dergelijke, alle vormen van afleiding worden geminimaliseerd. Je mag niet lezen, niet schrijven, niks. Het programma start om 4.00 ‘s ochtends en eindigt om 21.00 ‘s avonds. Het klinkt eigenlijk verschrikkelijk (en dat is het vast ook op vele momenten), maar ik geloof dat het een onvergetelijke ervaring en hele mooie inzichten biedt (Wie meer wil lezen: www.dhamma.org) .

Nou goed, deze Vrolijke Fransman voor mijn neus was zo enthousiast dat hij me na het ontbijt meenam naar het Vipassana centre hier in Dharamsala (op de heuvel, in de bossen) en zorgde dat ik me nog kon inschrijven voor de 10 daagse sessie die dus overmorgen begint! Hopsekidee, succes er mee! Ik denk dat dit de grootste uitdaging is waar ik hier in India mijn tanden in zet. Maar ik heb er met knikkende knietjes, heel veel zin in!

Nog een paar mooie dingen om te delen en ondertitels voor de foto’s:
De dagen in Leh na mijn trekkingstocht door de bergen ben ik met drie toffe Duitse hunks achterop de motor de bergen in gegaan, naar een enorm prachtig meer gereden (700 km lang, rijkt tot over de Chinese grens!), daar met zn 4en een pyama party met een fles whisky (mijn eerste alcoholische versnapering na een maand zo ongeveer..!) gehouden in onze hotelkamer: enorm veel gelachen! De motoren waren niet echt enorm krachtig, en de berg was soms wel erg stijl, wat er op neerkwam dat ik sommige stukken omhoog heb moeten hollen de berg op, zij crossend ernaast hahaha. In de bergen is geen snelheidslimiet maar wel erg geestige borden langs de weg om de mensen te herinneren aan een veilige rijstijl (‘Bro: Be gentle on my curves’ en ‘Driving after whisky is risky’, welke nogal letterlijk sloeg op Freddy, waarbij de whisky niet zo top was gevallen de volgende ochtend.. Zie de foto’s!)

Verder blijf ik geestige dingen meemaken met de cultuurverschillen en maffe manieren die ze hier hebben: vanochtend bijvoorbeeld, zat ik aan het ontbijt in een ander ieniemienie restaurantje (die heb je hier veel), toen de bediening ineens de deuren en ramen dicht deed en de gordijnen sloot.. ik dacht nog, misschien is er weer dichte mist op komst, wat hier lager in de bergen in het regenseizoen wel voorkomt: dan komt er ineens een wolk binnen zetten en dan kan je even geen hand voor ogen zien: en even later is het weer weg, maar dan ben je wel een beetje plakkerig nat haha. Maar toen ze in het restaurantje ook de muziek uitzetten en enorm zaten te giechelen, en ik vroeg wat er aan de hand was, zeiden ze giechelend: “yes ma’m, well, they are coming for the taxes, but we already paid so it’s not fair, so we’re pretending to be closed” hahaha, moesten we allemaal proberen stil te zijn.. de Engelse jongen aan de tafel naast mij kon ook niet geloven hoe dit werkt haha, zie foto’s.

Ik ben nu meer dan een maand van huis maar het voelt eigenlijk alsof het al een half jaar is, ik ben al best wel gewend aan dit leven hier! Hoewel dit leven elke dag anders is en je eigenlijk geen vastigheid hebt. Een Israelisch meisje waar ik een paar dagen samen mee was zei het mooi: ‘You know, while travelling alone, everything changes, constantly, and far away from home, you have to build your own home here’. En zo ervaar ik het ook, ik raak steeds meer thuis met mezelf (en de verschillende mensen om me heen), ongeacht waar ik ben. En dat is fijn!

En ik realiseer me enorm wat een geweldig leven in Nederland ik heb, en hoe fijn het ook zal zijn om jullie straks weer om me heen te hebben. Maar voor nu ben ik nog lang niet klaar op dit avontuur haha, ik zal wat laten horen als ik de Vipassana heb overleefd!

Het is super fijn om te horen/lezen hoe het met jullie gaat! So keep me posted :D

xxxxxxxxx
Ank


  • 13 September 2012 - 15:46

    AMV:

    Vraag Vijay nog snel om tips voor de Cosmic Egg!

  • 13 September 2012 - 16:32

    Rozanne:

    Ha zus,

    Goeie update weer! Fijn dat je iets bij kan dragen voor die arme Tibetanen. De retraite klinkt spannend, het echte werk! Ben razend benieuwd. Geniet ervan,

    Liefs van je zus

    ps: fotos ook prachtig :)

  • 13 September 2012 - 16:38

    Marieke:

    Geweldig verhaal weer, Ank! Fijn dat je zo geniet en tegelijkertijd (of misschien daardoor) zo bij de bedoelingen van je reis komt. Blijf schrijven, zal veel aan je denken de komende weken in stilte. Ben benieuwd hoe het je afgaat. Veel liefs en kus, Marieke

  • 13 September 2012 - 16:51

    Naomi:

    Lieve Anke,

    Wat een heerlijk verhaal om te lezen en wat een inspirerende plek waar je bent, wat je doet, hoe je je intuïtie volgt! Dank je wel voor het delen. Ik wens je een mooie reis naar binnen tijdens je Vipassana,

    liefs,
    Naomi


  • 13 September 2012 - 17:28

    Bijs:

    Lieve Enk! Gister met Sjors over je gehad! Wat maak je toch een dingen mee! Hoop dat de Vipassana je gaat brengen wat je er van verwacht. En toch illegaal vrijwilligers werk aan het doen? ;-) Goed zo baby, lekker genieten. Heb respect voor het feit dat je dit allemaal weet op te schrijven, ik wou dat ik zo'n goed logboek bij had gehouden van al mijn ervaringen. Extra like voor de foto 'Driving after whisky is risky' lol! xxxxx

  • 13 September 2012 - 17:43

    Kel:

    WOOOOOOW Ank wat maak je een hoop leuke dingen mee. Heerlijk die vrijheid dat je gewoon kan doen waar je zin in hebt en go with the flow. Jammer dat we nu weer 2 weken zonder je verhalen moeten doen, maar goed, daar komt straks geloof ik een erorm vet verhaal uit, dus dan is het minder erg.
    Er is eindelijk iemand in jouw kamer gekomen, leuke meid, maar ze is er nooit haha. Tot je volgende verhaal, ben heel benieuwd hoe het je zal vergaan in Vipassana.

    Liefs,
    Kel

  • 13 September 2012 - 23:51

    Lout:

    Hey mop, wat geweldig weer!! Ik ben benieuwd hoe je de retraite gaat ervaren!! Succes! XXXX

  • 13 September 2012 - 23:51

    Lout:

    Hey mop, wat geweldig weer!! Ik ben benieuwd hoe je de retraite gaat ervaren!! Succes! XXXX

  • 13 September 2012 - 23:51

    Lout:

    Hey mop, wat geweldig weer!! Ik ben benieuwd hoe je de retraite gaat ervaren!! Succes! XXXX

  • 13 September 2012 - 23:52

    Lout:

    Toepasselijke ads hieronder op je site: 'mindfulness voor dertigers' haha

  • 14 September 2012 - 11:55

    Jip:

    wow, weer een nieuw avontuur voor de deur! Benieuwd naar je ervaringen op deze bijzondere retraite, geniet ervan! X

  • 15 September 2012 - 14:17

    Gwenn:

    Ank! Cool verhaal weer!! hahahahah jij met die duitse knapen in een bed aan de whisky ;) Hopelijk ben je snel weer beter mop!!! dikke kus!

  • 17 September 2012 - 22:46

    Sanne:

    Lieve Enkie, wat heerlijk om te lezen allemaal! Zo fijn dat je aan het genieten bent en ik geniet met je me, want wat je beschrijft is zooo herkenbaar! Enkie, enjoy every part of it, veel "plezier" tijdens je retraite en tot het volgende verhaal maar weer :) DIkke kus

  • 18 September 2012 - 10:55

    Randah:

    ANKIE! Benieuwd naar je volgende verhaal, super leuk om deze weer te lezen! Ik word er helemaal happy van!! Kel en ik zijn nog steeds hard op zoek naar een woning blablabla. Haha, alsof jij daar iets aan hebt! Anyways, het ga je goed! We missen je! XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Actief sinds 30 Juli 2012
Verslag gelezen: 654
Totaal aantal bezoekers 82520

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2012 - 22 December 2012

India

Landen bezocht: